събота, 26 март 2016 г.

Хубаво 1.60 лв., но ще се пoдобри ли нещо?

Едно не мога да разбера на Фандъкова. Хубаво вдигат цената на единичен билет, но поне го направи почасов, както си е в развитите страни, които иначе дават за пример. Като в Осло. Билетчето там важи за един час. Без значение дали го позлваш на автобус, трамвай, метро или влак, стига да е в рамките на определена част на града. Нещо като до околовръсното, та дори и по-далеч. Зониране е думата. Отделно билетчето от шофьора на автобуса или ватмана е по-скъпо, защото неговата основна работа не е да продава билети. 
У нас как е? Сега един билет важи само за първата кола, която си хванал. Ако слезеш на първата спирка и край с билетчето. Това ли е идеята? Да платиш 1.60 лв както за една, така и за 20 спирки? И защо се получава така? Заради перфораторите, ето защо. Понеже няка как перфораторът да сложи час и дата, той ти пробива точки. 20 век е работата. И докато ЦГМ не се сети да модернизира ГТ, колкото и да вдигат цената, нещата ще са си все такива.
После, това по абсолютно никакъв начин няма да намали гратисчиите. Като преди седмица. Сядам в автобус 72, а до мен една възрастна жена ме моли да й покажа дупките. До нея друга баба вади тестето билетчета и почва и тя да търси скъпоценния хартиен билет с дупки, които отговарят на номера на колата. Та и 100 лв глоба все тая, защото няма кой да ги плати. Ако, например, има превантивен контрол, да кажем шофьорът отпред пропуска само с карти и/или билети, тогава този момент с гратисчийството бързоще намалее, както е в метрото (там е малко по-рачлично, но принципът е подобен). Глобите са само допълнителен елемент, а не основен. Вземете пример от карането пиян или с висока скорост. Колкото и да е глобата, то тя не дисциплинира. И не съм чул катастрофите да намаляват от високите глоби. За заплащането им да не говорим. Отделно в ГТ е често се случва да има хора, които миришат (понеже най-меко казано са социално слаби) и заемат местата. За ромите да не говоря, че там е 100% гратис и 80% сядат на седалките. Та ми е страшно любопитно как ще ги глобят. ЧСИ ли ще им пратят? В колибата?За уют по-добре да помълчим. Зимата няма парно, ранна пролет надуват парното. Тотален абсурд.
Та идеята е ясна. Искат пари, без да имат визия как да мотивират хората да си оставят колите и да се качат на ГТ. Просто търсят пари за нещо си. Я за метрото, я за поредните нови автобуси, които явно не могат да стимулират хората да оставят автомобилите.
А пари има откъде да се вземат и то с право. Ама трябват топки, а нашите политици и кметове топки нямат. Абсолютна идиотия е да може в София, а и не само, да се паркира на общинско място безплатно. Тоя град прилича на село в кварталите. Всички тротоари са превърнати в паркинги. По улиците се движат коли, колела и детски колички на едно, все едно са анимационни герои, а не живи хора в тях. В старото кварталче, Оборище, когато го направиха Зелена зона и сложиха антипаркинг колчета 50% от колите се изпариха и настана рай. Първо бях адски против, но сам се убедих. Къде отидоха тия 50% не се разбра, но и явно не създаде проблем, а само го реши.




Хората няма да се самодисциплинират. И не им е работа. Вярно, че им е задължение да спазват нормите, но не и да се самоконтролират. Защото иначе за какво имаме институции, в частност Центъра за градска мобилност към Общината в този? Ами да вземат и да свършат малко работа + да поемат отговорност и те. Толкова ли е трудно?

Няма коментари:

Публикуване на коментар